Çapraz Bağ Yırtığı Tedavisi Bursa

Diz eklemleri uyluk, bacak ve ön diz kapağı kemiklerinden meydana geliyor.  Diz eklemleri içindeki kemikler farklı bağlarla birbirine bağlanıyor. Diz bölgesindeki kemiklerin sabit kalabilmesi adına 4 tane birincil bağ vardır. Bu bağlar güçlü halatlar gibi dizdeki kemikleri bir arada tutar.  Bu kemiklerin yanında diz ekleminin içinde ön ve arka bağlar X biçimi ortaya koyarak birbirinin içine geçmektedir. Dizde bulunan çapraz bağlar diz hareketlerinin kontrolünden sorumludur.

Çapraz bağlar, diz bölgesinin ön ve arka bölümünde bulunan bağlardır.  Diz bölgesinin bir darbe alması durumunda çapraz bağlar hasar görebilir ve yırtılabilir. Çapraz bağ bölgesinde oluşan hasarlar genellikle doktor müdahalesi gerektiriyor.

Çapraz bağ yırtığı tedavisi Bursa şehrinde Dr. Mehmet Mustafa Ertürk tarafından gerçekleştirilmektedir. Detaylı bilgi için kliniğimizi her zaman arayabilirsiniz.

Çapraz Bağ Yırtığı Belirtileri Nelerdir?

Çapraz bağ yırtığı belirtileri çeşitli şekillerde ortaya çıkabilir.  Bu bölgedeki en karakteristik belirti ağrı şikayetleri oluşmasıdır. Genel belirtiler şöyle sıralanabilir;

• Bir aktivite içinde diz içinde ses oluşması ve uyuşma hissi yaşama
  • Şiddetli ağrıya bağlı olarak aktiviteleri tamamlayamama
  • Diz bölgesinde şişlik oluşumu
  • Diz bölgesinde hareket alanı kaybı yaşama
  • Ağırlık taşıma işlemlerinde zorlanma
  • Yürürken rahatsızlık yaşama gibi durumlardır.

Hasta şiddetli ağrılarla birlikte diz bölgesini kullanmakta zorlandığında bir uzmana görünmesi gerekir. Çapraz bağ yırtığında ağrı dışındaki belirtilerin şiddeti farklı olabilir.

Çapraz Bağ Yırtığı Nedenleri Nelerdir?

Çapraz bağ ve ön çapraz bağlarda ortaya çıkan yaralanmalar genel olarak spor yaralanmaları şeklinde ortaya çıkar. Spor anında ani dönme, durma ve yön değiştirmeye bağlı stres oluşumu çapraz bağlarda yaralanmalara yol açabilir.

En yaygın çapraz bağ yırtığı nedenleri şu şekildedir;

• Ani olarak yavaşlama ve yön değiştirme şikayetleri
  • Sıçramanın ardından dengesiz düşebilme
  • Yürürken bir anda durma
  • Diz bölgesinin ani bir şekilde dönmesi
  • Dize direkt olarak bir darbe gelmesi
  • Futbol ya da kayak gibi sporları uygun olmayan ayakkabı ve ekipmanlarla gerçekleştirme
  • Futbol maçlarında suni olmayan zeminlerde aktivite gerçekleştirme
  • Hareket halindeyken ani bir şekilde durma
  • Trafik kazalarında oluşan travmalar olarak sıralanabilir.

Yukarıda sayılan durumlarda çapraz bağlar belirli noktalara kadar gerilme yaşayabilir.  Darbe ne kadar şiddetli olursa çapraz bağların hasarı ve yırtılması söz konusu olabilir. Kadınlarda çapraz bağ yırtılma görülme oranı daha yüksektir.

Çapraz bağ yırtığı tedavisi hakkında detaylı bilgi almak için hemen iletişim kanallarımız üzerinden bizlere ulaşabilirsiniz.

Çapraz Bağ Yırtığı Tanısı Nasıl Konur?

Çapraz bağ yırtığı tanısı için fiziki muayene süreci önemlidir.  Ancak görüntüleme yöntemleri olmadan çoğu vakada hasarın oranı tam belirlenemez.

Çapraz bağ yırtığı teşhisi için şu yöntemler kullanılır;

• Fiziki Muayene: Spor yaralanması ve diz cerrahisi sonrasında uzman bir ortopedi ve travmatoloji uzmanı yaralı dizin tüm yapılarını kontrol eder. Dizde ağrı çok şiddetli olduğunda görüntüleme yöntemleri devreye girmelidir.
  • Röntgen: Menisküs ve bağ dokuları röntgen ile tam anlaşılamaz. Kemik bölgesinde çatlak, kırık ya da farklı diz rahatsızlıklarının olup olmadığına bakılması için röntgen çekilmesi gerekir.
  • Manyetik Rezonans (MR): Dizde sert ve yumuşak dokuların görüntüleri detaylı olarak MR görüntülemesi ile incelenebilir.
  • Artroskopi: Dizin içini detaylı olarak incelenmek için kullanılır. Diz bölgesine çok küçük bir kesi yapılır. Daha sonra küçük kameralarla dize girilir ve büyütülen bir halde ekrandan incelenir. Günümüzde tanı yöntemleri geliştiği için daha az başvurulan bir yöntemdir.

Bursa Çapraz Bağ Yırtığı Tedavisi

Hastanın durumuna göre Bursa çapraz bağ yırtığı tedavisi planlanır. Çapraz bağdaki yırtılma seviyesine göre tedavi planlanır. Çapraz bağ yırtıkları son evrede değilse öncelikle cerrahi dışı tedaviler uygulanmalıdır.

Ameliyatsız tedavi seçenekleri şöyledir;

Koruyucu Yöntemler

• Yaşam Tarzı Değişikliği: Ön çapraz bağ yaralanmalarında diz bölgesini dinlendirmek gerekir. Bölgede ortaya çıkan ağrı ve şişlikler yaşam tarzı değişiklikleri ve bir süre dinlenmeyle ortadan kaldırılabilir.
  • Soğuk Uygulamalar: Her gün 20-30 dakika kadar buz terapisi uygulanmalıdır. Bölgeye soğuk uygulamalar rahatlatıcı sonuçlar ortaya çıkabilir.
  • Bandaj Uygulamaları: Bölgedeki şişlik ve ağrılar için dize uygun olacak bir bandaj uygulaması da önerilmektedir.

Tedavi Yöntemleri

• Proloterapi: çapraz bağın yapışma noktalarına uygulanan proloterapi enjeksiyonları ile bağdaki yırtılan veya hasarlanan bölgenin tamiri tetiklenir. Son evre olmayan ön çapraz bağ ve arka çapraz bağ yırtıklarında proloterapi en iyi tedavi seçeneklerindendir. Hastalarda ameliyatsız iyileşme seçeneği sunması açısından önemli bir tedavi yöntemidir.
  • PRP: yeterli kanlanma olmaması nedeniyle iyileşmeyen çapraz bağ yırtık ve hasarlanmalarının tamirini sağlamak amacıyla uygulanan yöntemdir. Bölgeye iyileştirici trombosit hücrelerinin verilmesiyle doku tamiri başlatılır. Böylece ameliyata gerek kalmaksızın iyileşme sağlanabilir.
  • Otolog şartlandırılmış Serum Tedavisi: Çapraz bağ yırtıklarının büyüme faktörleri vasıtası ile iyileşmesini sağlayan yöntemdir.
  • Kök Hücre Tedavisi: hastanın kemik iliğinden alınarak elde edilen kök hücreler kullanılarak yırtılan çapraz bağın ameliyatsız olarak iyileşmesi sağlanır.

Ameliyatsız yöntemler çözüm olmuyorsa cerrahi işlem yapılmalıdır. Ancak, son evre yırtıklar dışında her zaman öncelikle cerrahi dışı yöntemler uygulanmalıdır.

Çapraz Bağ Ameliyatı: Çapraz bağ ameliyatlarında diz dönmelerini engellemek, dizde görülen boşluk ve güvensizlik hissini gidermek ve hastanın aktif spor hayatına geri dönebilmesini sağlamaktır.  Deneyimli hekimler tarafından profesyonel şekilde yapıldığında başarılı sonuçlar elde edilebilir. Çapraz bağ ameliyatı ile birlikte uygulanan otolog şartlandırılmış serum veya kök hücre tedavileri ameliyatın etkinliğini arttırmaktadır.

Diz bölgesinde yaşanan çapraz bağ yaralanmalarda tedavi seçenekleri hastanın durumuna ve hasara bağlı olarak değişiklik gösterir.

Tedavide ameliyat gerekli görülmediğinde uygun egzersizler ile kasların güçlendirilmesine çalışılır. Ameliyat sonrasında da hastaların tekrar eski gücünü geri kazanması için fizik tedavi uygulanmalıdır.

Bursa çapraz bağ yırtığı tedavisi konusunda bilgi almak için kliniğimizi her zaman arayabilir ya da ziyaret edebilirsiniz. Tedavi süreci için Dr. Mehmet Mustafa Ertürk’ten randevu alabilirsiniz.